Friday, December 17, 2010

9 belas,,

TIPS PEMAKAIAN KACA MATA HITAM!!

ok, hari ni nk berbicara soal kaca mata atau lebih fofular dgn nama spectacles,sunglasses la.omputih gituu~ br nmpk ada kelasss lagi bergaya mcm hot diva on the pan!gedevoommm-gedevasss..

we even have to watch out when spending money on buying the glasses actually. WOW! tercakap omputih dgn pantas, sekali lafaz dan satu hembusan. sbbnya PILIHAN KACA MATA ITU PENTING UNTUK KESIHATAN. mesti korang fikir apalah die merepek ayam,itik dan lembu ni kn.OHH!! sy bercakap benar ni. LET'S GO DEEPER INTO THIS TOPIC.

terdapat pelbagai criteria untuk anda/kalian memilih jenis-jenis kaca mata yg boleh dimanfaatkan:

1. Jenis kepribadian

Pilih jenis kacamata yang sesuai dgn karakter wajah anda.
Wajah yang berbentuk oval paling sesuai mengenakan kacamata gaya aviator atau penerbang.

Untuk yang bentuk wajahnya persegi, cuba menggunakan kacamata besar ala Jackie Onassis. Kacamata jenis ini akan mengesankan tampilan wajah yang lebih kecil.

"Seriously,it sounds weird kn.but then inilah gaya atau trick yang sesuai untuk menonjolkan wajah yang besar atau cenderung persegi. Pastikan bentuknya memang relevan dan secocok dengan bentuk wajah anda, sehingga tidak terlihat aneh atau seperti memakai kaca mata yg di pinjam dari org lain,”

Ini adalah fakta dr Christina Roth, designer kacamata untuk Kate Moss dan Sharon Stone.

2. Pilih material

Kacamata dari bahan titanium adalah paling unggul untuk mata. Titanium sesuai untuk penggunaan di luar ruangan, dan ringan. Sementara itu, kacamata dari bahan plastik lebih murah, kelihatan lebih mewah, dan cukup tahan lama.

Ok, u guys should prevent bahan plastik campuran kerana kacamata dari bahan ini mudah bengkok jika sering dipakai di bawah sinar matahari.

3. Membantu penglihatan

Kacamata juga mampu untuk menghindarkan anda dari sinar matahari atau silau, sehingga anda mampu melihat tanpa harus memfokuskan mata kps suatu tempat.

Gunakan kacamata yang memiliki lensa dengan ukuran UV 400 jika ingin melakukan aktiviti tanpa sebarang gangguan di bawah sinar matahari. Biasanya info2 seperti ini akan dimuatkan pada label kacamata.

Dengan daya tangkal sinar matahari sebesar 400 UV, kacamata seperti ini amat baik untuk menghindarkan mata dari sinar berbahaya yang dipancarkan radiasi matahari. Bahkan sebaliknya, sinar matahari akan terlihat lebih lebih redup iaitu tidak terlalu menyilaukan. Nilai tambah lainnya, yakni untuk kulit di sekitar mata. Kulit di sekitar mata memang lebih sensitif. Terlalu sering memfokuskan mata dan dahi bisa membuat kulit di sekitar area tersebut lebih cepat berkedut menampakkan korang lebih KERTUUUUU. Nah, memakai kacamata hitam secara tidak langsung akan mencegah kulit cepat berkedut, xpyh susah2 pakai BOTOXX,KOLAGEN sume bagai.

4. Melindungi dengan baik

Bila ingin mencuci kacamata, cucilah dengan air dingin. Jangan menggunakan sabun, kerana sabun akan meninggalkan tompokan di lensa kacamata. Pakai kotak simpanan yang keras untuk menghindari goresan pada kacamata. Ia juga boleh dilakukan dengan membungkusnya dengan sarung khusus atau pelapis sebelum diletakkan di kotak simpanan. Setiap enam bulan sekali, pergilah ke kedai optik berdekatan membetulkan rangka yang kendur, membersihkan kacamata dengan asetik agar kembali bersinar, dan menghilangkan goresan pada lensa.

5. Inginkan yang original?

Im sure most of u guys loves collecting sunglasses aite?

Ok, bila anda ingin membeli pakaian berkualiti, setidaknya miliki satu kacamata dari brand terkenal yang asli. Kacamata yang murah tentu tak kalah gaya, namun seringkali tidak menggunakan lensa yang mampu menahan panas. Selain itu, juga lekas rosak. Saat membeli kacamata (yang berkualiti) pastikan petugas di kedai optik mengenakan lensa dan bingkainya kepada anda agar sesuai dengan wajah.

INFO-INFO DI ATAS SY DAPATKAN DI SINI.

dah tentu cakap psl kaca mata kn, here is my collection!
mmg saja nk berlagak,xpyh ckp belakang-belakang dah tahu pon kak enon, mak tijah dan cik limah wehh!!

1st glasses:







2nd glasses:







3rd glasses:





4rd glasses:







5th glasses:







6th glasses:







setelah di tolak,cmpur, bahagi dan darab.kesemua kaca mata ada 6 je.
haha.
SERIUS BERLAGAK TAHAP TAKABBUR DAN RIAK NEHH..
OMG = OHH!MELAMPAO GILAAA..*bak kata ameen!

ok lah, any comments? silakan~

EHH,, SEBELUM TU..NK TANYA PENDAPAT..WHICH GLASSES SUITS ME BETTER HUH!??
THANKS.

kim.z ;)

7 comments:

  1. oh myy , kak kim sgt vogue . kak kim sesuai pakai glasses yg 3rd tu . sgt comel :)

    ReplyDelete
  2. hehe,thanks alwanie adzhari..
    :)
    no 3 ek, ok2!
    akan digunakan dgn lbih kerap nmpknya!
    teeheee...

    ReplyDelete
  3. haha . suke pixta itu ! kacamata kakak style ! :P

    ReplyDelete
  4. hoih~
    tu komen org lain.
    cilok meh?
    sure amikk dlm fb neh!
    huh!!

    sesukati je en..
    :p

    ReplyDelete
  5. hoih~
    tu komen org lain,cilok dlm fb eh..
    cett!!

    sesukahati die je en..
    :p

    ReplyDelete
  6. pewitt.gojes lah kak kim, pakai no 3 slalu ehh.
    eh kak kim dapat award skali :)

    ReplyDelete
  7. aten, hahaha!
    award apa plak neh??
    xpe2,japg k.kim singgah blog.
    thanks aten yg lagi-lagi HOTTT!!
    ;)

    ReplyDelete